Батьки  і  діти...  Вічне питання. У всі часи діти мріяли і мріють про дружні стосунки з батьками, про  відверті  розмови.  Але  далеко не кожному  вдається  налагодити такий  контакт. Ще важче це зробити, коли йдеться про навчання. Часто доводиться чути скарги від батьків  на те, що діти неслухняні, вередливі, вперті. І потай заздрять тим, у кого вони слухняні. Звичайно, з такими дітьми немає жодних проблем, адже вони завжди виконують накази батьків, гарно поводяться у школі, слухаються учителів.
 
Однак не дуже треба цьому радіти. На думку психологів, невміння наполягати на своєму, невміння незалежно поводитися - моральна слабкість. А це небезпечно! Такі діти живуть за наказами, ними легко керувати і маніпулювати. Вони робитимуть усе, щоб отримати схвалення від оточення. Але й у них є своє "Я", яке їм доводиться постійно стримувати і приховувати. Також діти відчувають по відношенню до себе несправедливість, а реакцію на цю несправедливість (агресію) ховають глибоко всередині. Доведено, що внутрішня агресія дуже шкодить здоров'ю. У дітей знижується самооцінка, виникають комплекси вини і неповноцінності.
 
У підлітковому віці такі діти прагнуть вирватися з-під батьківської опіки, часто опиняються у поганому товаристві, приймають рішення, але не хочуть брати на себе відповідальність за наслідки.

Коли батьки бажають мати слухняну дитину, то треба пам'ятати, що завжди її розвиток, особливо особистісний, у таких випадках гальмується.  Батьки мають виховувати і розвивати в дитині здорову реакцію на будь-яку життєву ситуацію, незалежність, самостійність, вміння відстоювати власну позицію і почуття власної гідності.
 

Як визначити, які таланти має дитина?
 
Можна скористатися анкетою «Таланти дитини, як їх виявити» (методика А. де Хана і Г.Кафа).  Ваша дитина обов'язково має обдарованість в одній з восьми сфер людської діяльності. Оцінити правильність вашого припущення про здібності дитини допоможе тест.
 
За допомогою цієї анкети  визначаються наявність технічних здібностей, музичного таланту, здібності до дослідницької діяльності, талант артистичний, непересічний інтелект, спортивний талант, літературні обдарування, художні здібності дитини. 
 
 
Афоризми
 
Головний зміст і мета сімейного життя – виховання дітей. /В. Сухомлинський/                                                                                                                                                                                                                                          
Усе моральне виховання дітей зводиться до хорошого прикладу. Живіть добре або хоч  намагайтеся  жити добре, і ви мірою  вашого успіху в житті добре виховаєте дітей. /Лев Толстой/
                                                                                                                                                         
Плекайте дітей ваших у доброчинності: тільки вона одна може дати щастя. /Л.Бетховен/ 
                                                                                                                                                                                 
        Батькам на замітку!

 

 
 
За статтею Інни Таракан, лікаря-гігієніста Центру гігієни, епідеміології і здоров'я. Науково-виробничий журнал "Пожежна безпека" № 1 (160), січень 2013 р., с. 38.
 
 
 
 
Батькам на замітку!!!
 
У підручнику "Світова література" для 5-го класу (О. М. Ніколенко...) є слова пісні, яку співають герої твору Р. Дала. Всім батькам дуже корисно прочитати і зробити висновки щодо виховання своєї дитини.

— Повторюємо день і ніч
найважливіш у в світі річ:
НЕ ТРЕБА дітям дозволяти
до телевізора сідати.
Цю штуку хай би взагалі
не знали дітлахи малі.
По всіх світах, з самого рана
вони сидять біля екрана
і не відходять до півночі,
аж їм на лоба лізуть очі.
(Ми якось у одній з кімнаток
знайшли таких очей з десяток).
Сидять незмигно і статично,
неначе в трансі гіпнотичнім,
сидять, неначе наркомани,
і всотують теледурмани.
Вони стають, звичайно, милі —
такі чемненькі, неспесиві,
не б’ються і не бешкетують,
вас не чіпають, не дратують,
так все снодійно і похвально...
І це, по-вашому, нормально?
Чи знають татусі і мами,
що робить телик з дітлахами?
У  ГОЛОВІ  СТАЄ  В  НИХ  ПУСТО!
ГНИЄ  УЯВА,  МОВ  КАПУСТА!
УСІ  ЗНИКАЮТЬ  ПОЧУТТЯ
Й  ТАКЕ  ТУПЕ  СТАЄ  ДИТЯ,
ЩО  НЕ  СПРИЙМАЄ  ЧАРІВНІ
КАЗКИ, ФАНТАЗІЇ  Й  ПІСНІ!
А  МОЗОК, ЯК  ШВЕЙЦАРСЬКИЙ СИР,
У  МОЗКУ  ТІМ — МІЛЬЙОНИ  ДІР ...
ПОРОЖНІ  ОЧІ,  ЗГАСЛИЙ  ЗІР!
Гаразд, — ви скажете, — ми згодні
екран розбити хоч сьогодні,
та як ми будем розважати
своїх дітей? Чим забавляти?..»
У відповідь спитаєм вас:
«А що робили діти в час,
коли потвор цих не було?
Що втіху й радість їм несло?»
Забули вже? Вам нагадати?
Ми ладні по складах сказати:
BO-Н И ... ЧИ -ТА -Л И ... КНИ -ЖЕЧ-КИ !
Байки ЧИТАЛИ, казочки,
Історії ЧИТАЛИ різні,
ЧИТАЛИ зранку і допізна!
В дитячій скрізь книжки стояли,
і на підлозі теж лежали!
І на столі, і біля ліжка
дітей чекала гарна книжка!
Казки чарівні, фантастичні,
дракони в них, кити незвичні,
пірати, острови скарбів,
принцеси з чарівних країв,
розбійники і кораблі,
слони, цигани, королі.
І людожери на вогні
готують щось у казані.
(Як пахне! Що це — з кмином юшка?
Та ні, це хлопчик-нечемнушка!)
Аж перехоплювало дух
від тих книжок ... Ось Вінні-Пух,
он Білосніжка йде до лісу...
Ось Гуллівер веде Алісу
у Дивосвіт, і прямо тут
до них підходить ліліпут.
Ген королева виглядає,
чи знайде Герда свого Кая ...
Таке, готуючись до сну,
читали діти в давнину!..
 
(Переклад Віктора Морозова, за редакцією Олекси Негребецького й Івана Малковича)

Коментарі

У прозовому творі Р. Дала вміщено віршовані фрагменти — пісні, які співають працівники фабрики Віллі Вонки (умпа-лумпи, які прибули з далекої дикої країни і втілюють природний погляд на цивілізацію і сучасних людей). У цих піснях засуджуються надмірні захоплення сучасних дітей їжею, жуйками, телевізійними розвагами, розкриваються причини дитячих проблем у сучасному світі. Хор умпа-лумпів звертається не тільки до дітей, а й до дорослих. Засобом від дитячих хвороб сучасності  умпа-лумпи вважають книжки, які розвивають творчу уяву та мислення, покращую ть характер і душу дитини.